Stations

Van de 5 spoorwegstations, die Kerkrade heeft gehad, is nu alleen nog het gebouw op Chevremont nog over. Het station ligt langs de Miljoenenlijn.

Spoorwegstation Hopel

Het stationsgebouw wordt in 1934 aangelegd en pas geopend op 15 mei 1949.

Afbeeldingen

Spoorwegstation Chevremont

Toupsbergstraat-20110924-c.jpg

De spoorlijn en het station worden geopend in 1896, het baanvak wordt voor personenvervoer gesloten in 1950 en het stationsgebouw wordt in 1974 afgebroken en vervangen. Het station ligt langs de Miljoenenlijn.


Spoorwegstation Kerkrade Centrum

Fb-stationsplein-1951-petertrompetter-20151229.jpg

Het stationsgebouw wordt in 1933 aangelegd en pas geopend op 15 mei 1949. Het gebouw wordt in 1959 vervangen door nieuwbouw en vlak daarna in 1960 in gebruik genomen. Sinds de sluiting van het baanvak Kerkrade-Centrum / Schin Op Geul is station Kerkrade-Centrum een kopstation. Vanaf 1997 (na afbraak van het stationsgebouw) vindt de kaartverkoop plaats aan het loket van het er tegenover gelegen Industrion. In 2005 wordt die service gestopt wanneer bij het station kaartverkoop automaten worden geplaatst. Het station ligt langs de Miljoenenlijn.



Spoorwegstation Kerkrade West

Het voormalige station Kerkrade-West (Spekholzerheide) wordt voornamelijk gebruikt als spoorwegemplacement voor het rangeren van goederentreinen. Tot in 1962 wordt dit werk gedaan door stoomlocomotieven, daarna door diesellocomotieven. Het stationsgebouw wordt in 1934 aangelegd, maar pas geopend op 15 mei 1949. In 1993 wordt het gebouw gesloopt, nadat de activiteiten er stoppen in 1988[1].

In een vooralsnog onbekende periode (rond 1980) biedt het gebouw onderdak aan Scoutinggroep Indaba. Het station ligt langs de Miljoenenlijn. Het gebouw wordt ontworpen door Sybold van Ravesteyn (1889 - 1983). Hij heeft door heel Nederland voor de NS seinhuisjes en stations ontworpen, waarvan de meeste (waaronder de stationsgebouwen van Rotterdam Hofplein en Utrecht Centraal) inmiddels zijn gesloopt. Dichtbij het station van Maastricht is een recent gerestaureerd seinhuisje van Van Ravesteyn echter nog altijd te bewonderen. Ook het (deels gesloopte) Rotterdam Centraal, het gesloten station Rotterdam Bergweg en station Rotterdam Noord zijn nog aanwezig.

Begin 2010 worden plannen kenbaar gemaakt voor de aanleg van de Avantislijn. Deze sluit ter hoogte van dit station aan op de bestaande spoorwegverbinding.


Spoorwegstation Kerkrade Rolduc

Fb-stationrolduc-1896-kyraeggen-20160306.jpg
Fb-stationrolduc-0000-kyraeggen-20160306.jpg

Het station wordt geopend op 30 april 1896, samen met de opening van de lijn Sittard - Heerlen - Rolduc - Herzogenrath. Ook 31 maart van dat jaar wordt (incorrect) als openingsdatum genoemd. Tijdens de opening rijdt een trein vanuit Sittard over de nieuwe lijn richting zuiden. In deze trein zitten de gasten en gouverneur Jhr. Mr. G. Ruys de Beerenbrouck, Commissaris van de Koningin in Limburg. Op dit station wordt de trein en haar reizigers verwelkomd door leraren en leerlingen van Rolduc met een voor deze dag geschreven lied. De tekst hiervan luidt:

Hef aan uw zangen, jonglingschare,
Uit volle borst op 't feestlijk uur!
Daar rent de REus langs nieuwe banen,
Omspat met rook en sissend vuur.
Hoera, hoera, wij groeten juichend
Uw blijde komst in 't lieflijk oord!
Breng ons de bloem van NEerlands Zonen
Uit elke streek van Zuid tot Noord!
Hef aan uw zangen, jonglingschare,
En zing den roem van 't Vaderland!
Ren, Vuurdraak, langs Germanje's zoomen,
Snoer Limburgs grens aan Hollands strand.
Hoera! Hoera! O voer ons mede
Wen moeite en arbeid is volbracht,
O voer ons mee ter zaalge stede,
Waar de oudrenwoon ons ltegenacht!

Directeur Corten houdt daarna een feestrede. Na bezoek aan Herzogenrath rijdt de trein terug naar eindpunt Heerlen.


Spoorwegstation Eygelshoven Markt

Met de aanleg van het station langs de Nieuwenhagerweg wordt begonnen op maandag 3 september 2007. Tegelijkertijd wordt ook begonnen met de aanleg van een station op de Kissel (Heerlen). Zij staan opgenomen in de dienstregeling die ingaat op 9 december 2007. Het station wordt elders gefabriceerd en ter plekke gemonteerd. Zij is 4 meter breed en 120 meter lang.

Daarvoor is in een vooralsnog onbekende periode reeds een station op dezelfde lokatie, langs de spoorlijn Schaesberg - Herzogenrath aan de Waubacherweg ten behoeve van personenvervoer. Het station wordt in 1952 gesloten en in 1966 afgebroken.

Verder

Referenties

Indien de bron van (delen van) bovenstaande informatie bekend is, is dit hier beneden vermeld.

  1. Limburger dd20170802 pagina Regio 1