Vliegtuigcrash

From KGV
Jump to: navigation, search
Plaquette-20070901-2901.jpg

1944, 7 november

Identificatieplaatje van het vliegtuig
Bern Meys
Miep Scheeren
Miep Scheeren

Op 7 november 1944 tijdens de Tweede Wereldoorlog stort een Amerikaans vliegtuig neer in de Bockstraat op de nummers 29 en 31.

Wat er gebeurde

Het vliegtuig (een P47 Thunderbolt van het 53rd Fighter Squadron) komt terug van een missie in Duitsland. Het vliegtuig reformeert met de anderen uit de groep, aangezien zij niet boven vijandelijk gebied vliegen. Het mobiele, amerikaanse luchtafweergeschut in de Haghenstraat ziet hen aan voor Duitse vliegtuigen en opent het vuur. Het luchtalarm gaat af.

Op nummer 29 wonen de families Scheren (de ouders en dochter Miep) en Vinders (de ouders, zoon Peter en een dochter van 8 maanden). Op nummer 31 wonen de families Meys (de ouders, de zonen Bern en Leo en dochter Maria) en Crausen (de ouders en zoon Hans). Bern Meys heeft een amerikaanse logé. Wanneer het luchtalarm gaat, gaat iedereen naar de schuilkelder. Vader, Bern en Leo Meys zijn elders. Ook familie Crausen is er niet. Meys, Maria Anna Catharina (12 februari 1939 - 7 november 1944) rent vanaf het huis van de familie Lahaije (Bockstraat 28) via de Richerstraat het paadje (tegenover nummer 2) in richting achtertuin.

Het vliegtuig van luitenant Charles A. Dimmock wordt geraakt en stort neer. Het komt vanuit zuid-westelijke richting over de Huishoudschool, raakt de daken van de panden op nummer 38 (familie Hamers) en 40 (familie Van der Meulen) en boort zich in de panden op nummer 29 en 31, die daarop in brand vliegen. De motor van het vliegtuig raakt los en rolt door de tuin waar op dat moment Maria Meys aan komt. Zij en Charles Dimmock overleven de crash niet.

Om de schade te beperken en bij gebrek aan bluswater trekken Amerikaanse militairen de tussenmuur tussen de nummers 29 en 31 om. De families Scheeren en Vinders worden via het kelderraam bevrijd. Moeder Meys wordt uit de schuilkelder bevrijd via een speciaal hiervoor gemaakt gat in de keldermuur vanaf huisnummer 33 waar de familie Gibbels op de begane grond woont. Nummer 33, 1e etage, wordt bewoond door de familie Geilenkirchen die eerder op Bockstraat 1 wonen. Dat huis wordt eerder onherstelbaar beschadigd tijdens een bombardement.

Charles Dimmock wordt begraven in Margraten (vak F, rij 8, graf 20) en Maria Meys op de begraafplaats op de Holz. Het graf van Maria Meys bestaat anno 2006 niet meer. Het graf van Charles Dimmock wordt later geadopteerd door Hub Schetters.

Van de gebeurtenis wordt een Nederlands en een Amerikaans rapport opgemaakt. Het Nederlandse rapport wordt hier beneden, ontdaan van spelfouten, weergegeven.

Voorlopig rapport betreffende crash P-47 thunderbolt Bockstraat
Omstreeks 14.00 op -volgens bronnen van de Amerikaanse Luchtmacht- 5 november 1944 en volgens het grafschrift 7 november 1944 nadert een zgn. flight (2 vliegtuigen) P-47 Thunderbolts Kerkrade vanuit Herzogenrath. Het betreft hier een flight van het 53rd Fighter Squadron dat op zijn beurt deel uitmaakt van de 36e Fighter Group. De 36e Fighter Group maakt deel uit van de 9th US Air Force en specifiek XXIX TAC. Thuisbasis van deze jager groep is vanaf 23.10.'44 A-89 oftewel Le Calot in Belgie. Op 28.03.'45 vindt de 36e FG een nieuwe thuisbasis in de buurt van Aken (Y-46). De Thunderbolts van het 53e Fighter Squadron hebben als identifikatie de code "6V" alsmede een blauwe band over het motor-compartiment.
De betreffende flight keert terug van een missie boven vijandelijk gebied en de flight leader besluit boven Kerkrade met zijn wingman 1ste Luitenant Charles A. Dimmock te formeren. Bij de tweede cirkel over Kerkrade opent Amerikaans afweergeschut het vuur. Klaarblijkelijk leden deze schutters onder de zgn. "trigger-happiness" daar het silhouet van een P-47 Thunderbolt in grote mate afwijkt van Luftwaffe vliegtuigen. Betreffend afweervuur is afkomstig van op vrachtwagens geplaatst geschut in de Haghenstraat. Deze vrachtwagens en manschappen waren nog niet lang geleden gearriveerd en behoorden aan een nog niet geïdentificeerde US Army Staf compagnie.
Op het moment dat 1ste Luitenant Dimmocks machine wordt geraakt verdwijnt de flightleader spoorslags richting Rolduc. De ongelukkige Luitenant Dimmock die vanaf richting Huishoudschool nadert, wordt blijkbaar direkt geraakt en er is dan ook geen rook te zien die afkomstig is van de jager die zich slechts op 500 voet hoogte bevindt. De P-47 scheert vervolgens de bovenverdiepingen af van de panden Bockstraat 38 en 40 waarin destijds de families Hamers (sigarenzaak) en Vandermüllen woonden. Uiteindelijk crasht de jager in twee aan de overkant gelegen huizen van de families Meys en Scheeren en explodeert onmiddellijk. Daarbij vindt een vijfjarig meisje van de familie Meys de dood, wanneer ze in de tuin onder de lodzware motor van de jager belandt. Amerikaanse soldaten zijn terstond ter plaatse en het stoffelijk overschot van de onfortuinlijke piloot wordt geborgen. 1ste Luitenant Charles A. Dimmock van de 53rd FSqdn/36th FG heeft zijn laatste rustplaats gevonden op de Amerikaanse militiare begraafplaats te Margraten en wel in vak F, rij 8, graf 20.

Plaquette

Plaquette-20070901-2885.jpg
Plaquette-20070901-2901.jpg

Op 1 september 2007 wordt op de herbouwde panden een plaquette onthuld die herinnert aan deze gebeurtenis. Deze onthulling wordt georganiseerd door KGV op mede-initiatief van de stichting Hell on Wheels. Onderstaande afbeeldingen geven een impressie van de onthulling.

De onthulling wordt uitgevoerd door Bern Meys en Hub Schetters. De inleidingen worden verzorgd door Wethouder Ralph, Krewinkel en Ruud Habets. Daarna onthult Hub Schetters een collage van nog nooit eerder vertoonde foto's van de piloot en het vliegtuig. Dit, als voorloper op de volgende editie van Kerkrade Onderweg waarin hij het verhaal uitgebreid beschrijft.

De voorbereiding
De onthulling

Trivia

  • Er wordt beweerd dat het afweergeschut in het Rolduckerveld de P47 beschiet. Dit wordt nergens gedocumenteerd. Ook denkt een aantal mensen dat het vliegtuig wordt neergeschoten door 1 enkele persoon vanuit een zolderkamer aan het Oranjeplein of (zo denken anderen) vanuit de Rolduckerstraat. Dit is, gezien de capaciteit van de geweren in die tijd niet mogelijk.
  • Sommigen denken dat de amerikaanse rapportage niet correct is en dat de crash wordt gedateerd op 5 november 1944. Vervolgconclusie zou zijn dat de overleden piloot op 7 november, niet Charles Dimmock zou zijn. Dit verkeerde idee wordt in de hand gewerkt door het amerikaanse rapport APO 151, dd 1 december 1944. Hierin worden onder alinea genummerd 4, 2 incidenten genoemd. 1 Op 5 november betreffende Luitenant Guido Filippo en de ander, ongedateerd, betreffende Charles Dimmock.
  • De plaquette wordt afgebeeld in Kerkrade Onderweg deel XIX pagina 25.